Na klote parasieten tekyla sunset on the beach - Reisverslag uit Accra, Ghana van krekinghana - WaarBenJij.nu Na klote parasieten tekyla sunset on the beach - Reisverslag uit Accra, Ghana van krekinghana - WaarBenJij.nu

Na klote parasieten tekyla sunset on the beach

Door: rek

25 December 2008 | Ghana, Accra

Jaja dan eindelijk een berichtje van ons, tegenwoordig alleen nog maar kre. Jullie hebben vast allemaal gelezen over Keechy en haar klote parasieten (watvoor parasieten? KLOTE parasieten!!) Dus daar gaan we verder niet meer heel uitgebreid over schrijven. Voordat dat gebeurde was er echter ook nog wel het een en ander gebeurd. (tja we zouden onze site wat beter moeten bijhouden) De week voor de klote parasieten zijn Keechy, Kyra en Elske namenlijk van project gewisseld. Na 4 weken waren ze het een beetje zat om weinig te doen te hebben. Op de school was namenlijk simpelweg niet zoveel te doen, aangezien de leraren gewoon lesgaven en het enige wat we konden doen was zitten en af en toe de schriftjes nakijken. Na even een bezoek te hebben gebracht aan Helen (de SYTO coordinator in Kumasi) was het nieuwe project al vrij snel gefixt. We konden terecht bij een daycare in een dorpje vlakbij (nouja iedere dag 40 minuten heen en 40 minuten terug sloffen in het zonnetje). Op de daycare hadden we het supa dupa naar onze zin. Wij speelden voornamenlijk met de kinderen, en gaven de kleintjes eten.
We hebben de puzzles die Keechy had meegenomen daar gegeven, daar waren de kids erg blij mee!! Ze hebben er namenlijk helemaal geen speelgoed. De daycare wordt gerund door een ghanees echtpaar, en ze zijn zo schattig!! Heel lief tegen de kinderen, en tegen ons ook. Des te hart brekender (hmmm volgens mij is dat meer een engelse uitdrukking) was het om te zeggen dat we niet meer kwamen omdat we naar Accra gingen om Keechy weg te brengen. De vrouw moest zelfs een beetje huilen. Maar gelukkig hebben we wel hun adres gekregen zodat we nog wat dingen kunnen opsturen voor hun daycare. Misschien gaan we ooit nog wel terug.

Woensdag zijn we met de bus naar Accra gegaan. We hadden een behoorlijk relaxte bus en de eerste film was zowaar westers!! Woooooow!!! Helaas was het na de eerste film ook wel echt geheel gedaan met de pret want toen begonnen de Ghanese films. Dan heb je dus een film van 3.5 uur over een dorpje waar de voodoo priester wordt verbannen en daarna iedereen doodmaakt met zijn staf waar een soort oranje licht uitkomt. En dan maximum volume. Yeah errug fijn!
Donderdag hebben we Keechy bij het SYTO office afgezet om eerst nog wat boodschapjes te doen, en daarna te vertrekken naar het paradijs op aarde: Green turtle lodge, waar we de volgende 5 dagen doorbrachten.
Green Turtle Lodge is een soort van eco tourisme beach resort, aan het strand dus. Eigenlijk hebben we dan ook niet veel meer gedaan dan genieten van de zon, zee (met inmens hoge golven), strand, gooooooeeeeeed eten en cocktails. Jaja we dronken Tekyla sunset on the beach. Wat we zelf erg grappig vonden omdat ghanesen de r niet kunnen uitspreken en Kyra steeds Kyla noemen. Nu bedenk ik me ineens dat we wel wat gedaan hebben, we hebben een kano trip door de mangroven gedaan in een lekkende boot!! Ja dat was opzich best tof (mangrove bomen groeien van boven naar beneden, weird!!). Heel veel krabben en vogels gezien. De gids liet ons ook zien hoe ze de krabben vangen. Hadden we toch nog het gevoel dat we niet alleen maar lui zijn geweest (al is zitten in een kano ook niet verschrikkelijk vermoeiend). Zaterdag kwam onze zweedse vriend Carl ook nog langs, dus dat was ook wel erg gezellig.

Dinsdag gingen we, helaas, weer weg uit Green Turtle Lodge. Na een dag vol tro-tro gereis stond Emil (onze andere zweedse vriend) ons in Accra op te wachten met een kerstmuts op. We gingen met Emil mee naar zijn dorp om de volgende dag zijn verjaardag te vieren. Zijn dorp ligt ongeveer 1.5 uur tro-tro reis vanaf Accra, tussen de bergen. Het was erg leuk om ook eens een ander dorpje te zien. Nadat we hadden ontbeten met warme chocolade melk met slagroom (dat doe je in Zweden op je verjaardag) Kregen we een rondleiding door het dorp. Na de lunch gingen we weer terug naar Accra om daar kerstavond te vieren bij mamma mina. Daar hebben we heerlijk gegeten. Er waren ook nog andere vrijwilligers en iedereen had iets klaargemaakt. Dat betekende dus: Westers voedsel en zweedse gehaktballen!!! Nou het eten waren we dan ook zwanger van gehaktballen babies. Wij hadden als bijdrage appeltaart gemaakt, maar dan met annanas want er was geen appel. Uiteindelijk best geslaagd.
Nou en vandaag is het kerst, maarja het kerstgevoel blijft nog wel een beetje uit. Het is veelste warm voor kerst!
En wat doe je met kerst? Nou wij hebben de was gedaan (alles stonk vreselijk want we hebben al iets van een maand niet gewassen) en zitten lekker op internet. Ganz Geil!!

Waarschijnlijk is dit het laatste bericht waar onze Kyrepyr nog bij is, want na zaterdag is alleen re nog over. Re blijft tot de 30ste in Accra, daarna gaan we lekker nieuwjaar vieren op een strand in de middle of nowhere.
Nou dat is het dan wel weer zo’n beetje.
Tot het volgende bericht!

Kussens van de grootste parasiet in Ghana Rek

p.s. Keech zou jij ons verhaal kunnen completeren met foto’s van de pre-school ed?

• 25 December 2008 - 16:03

Brenda:

Zo he! Dat strand, wat ziet dat er mooi uit. Hele warme kerst groet van mij (weer eens wat anders he)

x, Brenda

• 25 December 2008 - 22:36

Keechy:

woow, dat ziet er wel mooi uit!! Maar tuurlijk zet ik die foto's erop, het leek me alleen handiger om eerst even op jullie verhaal te wachten... Tis nu alleen een laat, dus morgen... Maar in nl is alles wel goed, tweer was opeens weer warmer toen ik thuis kwam, maar als het goed is wordt het vanaf morgen weer kouder! Maar als het goed is spreek ik jullie nog wel, en anders: SORRY KYRA! ik kan je niet ophalen! want ik zit dan bij mn oma :( maar ik bel je wel als ik thuis ben! wat maandagmiddag is, om alle verhalen van die week, nog even een keer te horen:)

Nog veel plezier!
    xx keechy

• 26 December 2008 - 08:43

Roelf:

He Rek, mooi strand, warme kerst met ballen en annanas, heelijk genieten daaro. De overstap naar 2009 zullen alleen Re meemaken, ik wens jullie veel reisplezier zonder paracieten, maar veel genieten.
    Voor de lezers Kyra komt as zondagmiddag 18.40 uur
    van Acra-Cassablanca weer op Schiphol aan!

• 26 December 2008 - 10:09

Sjoerd:

joo klinkt super vet daar! ik blijf jullie op de voet volgen, fijne reis door togo en benin (was het toch?).
    Groeten vanuit meer dan 30 graden sydney! (ja, laten we het er nog even inwrijven bij die koukleumers in Holland!)

• 26 December 2008 - 13:57

Madelon:

Wat een heerlijk verhaal en het strand ziet er geweldig uit. Wij bibberen hier met een aantal graden onder nul, straks misschien schaatsen. Dus Kyra, hou er rekening mee. Jammer dat we je niet kunnen ophalen, maar we zien elkaar vast wel weer. In ieder geval een hele goede terugreis.

Elske en Roy, ik ben benieuwd naar jullie vervolgreis door Ghana, Togo en Benin. Veel plezier daarmee.
    En natuurlijk ook veel plezier bij de opening van de pre-school. Ik heb net de foto's bij Keechy bekeken en het gebouw ziet er fantastisch uit! Ik hoop dat Keechy ze snel op de site zet.
    Geweldig dat dit project nog geslaagd is.

• 26 December 2008 - 21:07

Anouk Veldhuis:

Klinkt en ziet er goed uit jongens! nog een fijne en warme kerst!

x

• 27 December 2008 - 20:49

Roelf:

He Re, zonder K want die zit inmiddels in een koud NL. Wat ziet de school en gaaf uit, mooie schilderkunst en leuk al die foto' van de Day care. Re ik wens jullie een mooi 2009 en genieten nog even 2 maanden,

• 28 December 2008 - 22:14

Marieke (Dionne):

Hoi Elske en Roy, Kyra is goed aangekomen. Voor jullie nu: goede reis en veel plezier!!

• 29 December 2008 - 08:41

Riet :

Lieve Elske en vriend
    Gisteren bij je ouders de website ontdekt en net wat berichtjes gelezen. Een hele onderneming hoor en een schat aan ervaring echt wauw. Wij wensen jullie nog een te gekke reis
    liefs Jan en Riet