make over pre school! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van krekinghana - WaarBenJij.nu make over pre school! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van krekinghana - WaarBenJij.nu

make over pre school!

Door: Roy en Elske

04 December 2008 | Ghana, Kumasi

bericht volgt

• 05 December 2008 - 12:33

tof man! ik heb ook wat foto's geplaatst, niet veel op de site zelf, weet niet hoe dat werkt?!? maar op jouwalbum site! www.sanderensjoerd.mijnalbums.nl

• 06 December 2008 - 13:49

hallo allemaal!
    We wilden erg graag het bericht laten volgen maar helaas leverde dat wat problemen op, dus we proberen het ff op deze manier. Hier het bericht:

Eerder hebben jullie kunnen genieten van de wonderbaarlijke avonturen van K & K, hierbij de doldwaze streken van E & R!

Toen we een maand geleden naar Afrika vertrokken, met een berg 'ontwikkelingsgeld' op zak, hadden we nog geen flauw idee waar we dit aan zouden besteden. Toen we de Pre-school in ons dorpje zagen was het echter vrij snel duidelijk. Deze 'schuur', zonder muren en deuren had wel een dak, maar bij regen zou je onder de douche beter af zijn(behalve dan in onze badkamer, zie verderop). Hier moest dus nodig iets aan gedaan worden.

Vorige week donderdag zijn we Kumasi in gegaan om bouwmaterialen te bestellen. Voor het gemak hebben we ook maar wat in Nederland als ontwikkelingshulp opgehaalde kleding terug gekocht op de markt, zodat Elske nu in een C&A shirtje rondloopt.

Vrijdag gingen Elske en Maya(de duitse vrijwilligster) na een week lang niets te hebben gedaan in klas 1 eens kijken of in klas 4 meer te doen was.

Roy vertrok samen met Lucas in een gehuurde trotro naar Kumasi, om Roofing sheets en hout op de kop te tikken. Om dit alles mogelijk te maken was Lucas al vanaf 's ochtens heel vroeg in de weer geweest, zodat alle materialen klaar lagen. Na veel gedoe, file, geroep(He whiteman, are you doing hard work?!) en omwegen om de politie te vermijden lagen alle materialen aan het eind van de middag veilig naast de pre-school.

De volgende dag konden we dus beginnen! En dat deden we dus ook! Dat wil zeggen.. Eerst moesten op bezoek bij een begrafenis. Na iedereen vriendelijk een hand gegeven te hebben werden we gevraagd mee te komen naar een hoek van de binnenplaats. Daar lag de overledene(inmiddels ruim twee weken dood) gewikkeld in knipperende, gekleurde kerstverlichting en versierd met grote gouden sieraden onder het genot van een jengelende maria-kerstkaart te bakken in de hitte. Wij vonden dit erg apart.

Vervolgens konden Lucas en Roy beginnen, want met slechts 2 paar gereedschap is het lastig werken met z'n 4en(naast Lucas was ook Maya van de partij). Deze eerste dag hebben we alle sheets en al het houtwerk van het eerste lokaal verwijderd, en de balken klaargemaakt. Elske is bij gebrek aan gereedschap naar Kumasi vertrokken om Sinterklaascadeautjes te kopen en onze zweedse vriend Carl te ontmoeten. Na een heerlijke chickenburger bij Vic Baboo's hebben ze de dierentuin van Kumasi bezocht. Dit was nogal een trieste vertoning. Het water van meneer krokodil was zo vies dat hij zelf nauwelijks meer te onderscheiden was. Nadat ook Roy van de party was voor nog een maaltijd bij Vic ging Carl met ons mee naar huis. Om zich te verbazen over de slechte staat van de weg en de grootte van ons huis.

Carl had een lange reis voor de boeg, dus hij vertrok de volgende ochtend vroeg. Deze dag (zondag, is het nog te volgen?) hebben we de dwarsbalken van het eerste lokaal geplaatst en met roofing sheets bedekt. Jippie! Aan het eind van de middag kregen we hulp van een Timmerman uit het dorp.

Maandag was het world aids day, dus wij naar een bijeenkomst. Hoi! Hoi! Hoi! De bijeenkomst begon om 9 uur Obibini tijd a.k.a. 12 uur. Toen het eindelijk begonnen was deed het geluid het niet goed. Gelukkig werd dit door de geluidsman kundig opgelost door dwars door de eerste toespraak nog eens even uitgebreid te soundchecken. Ghallo? Ghallo? GhalloGhallo? Met stip het hoogtepunt van de dag. Helaas bleek het hele programma in Twi, waardoor wij na 20 minuutjes afhaakten.

Dinsdag waren K en K weer terug van weggeweest. Kek gingen dus weer lesgeven. Kyra en Keechy in de klas van de liefste juf van de school, met lesgeven als grote passie, Elske in de klas van een gefrustreerde heks. Ze slaat de kinderen als ze een fout antwoord geven en schijnt het normaal te vinden om schriften naar kinderen te gooien i.p.v uitdelen. Ook blijft ze maar zeggen dat we geld moeten geven zodat ze naar Nederland kan komen, erg gezellig wijfie dus.

Lucas en Roy begonnen de resterende golfplaten van het dak te halen. Halverwege de ochtend werd er een blik timmermannen opengetrokken om ons te helpen. Ze hadden van de omroepinstallatie(Het dorp beschikt over een krakende geluidsinstallatie met luidsprekers over het hele dorp verspreid, waar dagelijks alle belangrijke mededelingen over worden gedaan) vernomen dat we aan het werk waren. Ineens ging het dus erg snel!

Woendag waren naast de 5 timmermannen ook nog twee metselaars/stucadoors beschikbaar. Plotseling waren er dus 9 man aan het werk! Het resultaat was dat we aan het eind van de dag het hele gebouw hadden voorzien van een nieuw dak inclusief dragende constructie, alle ramen van spijlen en de zes gaten van deuren. Ook met het stucwerk was een goed begin gemaakt. Nice!

Die avond ging het regenen. The Ghanian way: stortregenen. Ondanks dat wij in het duurste huis van de weide omgeving wonen kon het dak het niet aan. In de badkamer kon je overal douchen, vooral op de wc en ook de kamer van Elske en Roy hield het niet droog. Gelukkig bleef de schade heel beperkt en konden we lekker gaan slapen.

De komende dagen hopen we de pre-school af te maken. Dit houdt in: Muren stuken, verven en schilderingen maken. Als het af is ziet hij er weer zo goed als nieuw uit!

Met het geld dat we nog over hebben willen we wat speel/leer materialen aanschaffen.

We willen iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt door het doneren van geld heel erg hartelijk bedanken. In het dorp worden we overladen met complimenten en wil iedereen je na de gebruikelijke begroeting nog wel een aantal keer je hand schudden, altijd vergezeld met het "god bless you" of "you've done well".

Maar zonder centjes was het natuurlijk niet mogelijk geweest. Dus nogmaals super bedankt en we houden jullie op de hoogte!

groenten (drie stukjes wortel in de soep)

ER

• 06 December 2008 - 19:32

Robbie:

Prachtig wat er toch allemaal gebeurt in het (kleine) dorpje. Stel me voor dat door de speakers schalt: alle mannen met een hamer verzamelen bij school, sint heeft golfplaten gebracht ...
    Gezellig dat iedereen meehelpt, liefs,groet

• 06 December 2008 - 19:50

Wieke:

We vroegen ons al af of alleen de whiteman werkte, maar het is leuk dat er direct meegewerkt wordt. Was het leuk samenwerken? De foto's geven een goed beeld. Gek verhaal zo na onze sinterklaasovervloed.

• 07 December 2008 - 10:47

Madelon:

Ha,

• 07 December 2008 - 10:50

Madelon:

Ha, (het ging even mis) Wat een geweldige vaart hebben jullie gemaakt met het (her)bouwen van de preschool. Lekker doortastend! Even er goed tegenaan en dan is het ook maar meteen klaar. Keechy, ik hoop dat jij je weer wat beter voelt en dat de malaria net zo snel als bij Roy weg is. En ik hoop ook dat Elske en Kyra deze dans zullen ontspringen. Maar fijn dat er een goed ziekenhuis dichtbij in de buurt is. VERF ZE!

• 08 December 2008 - 14:27

Corrien:

Aan de foto's te zien is er nog zat te doen. Zo'n kroko aan z'n staart pakken, lijkt me maar niks! Malaria oplopen lijkt me genoeg. Ik hoop dat jullie het wat ziekte betreft hierbij laten.
    Werk ze! En veel plezier.

• 08 December 2008 - 20:46

Roelf:

He KREK's wat een verhaal en geweldige foto's , het is misschien onze donatie maar jullie doen het dan toch maar met 1 hamer en 1 spijker en 9 bouwvakkers (incl wat malaria), proficiat voor de pre-school en het lesmateriaal vanuit NL. Heel veel suc6 met het schilderen van mooie muren.

• 12 December 2008 - 22:02

Sjoerd:

klinkt super man! keechy voor jou schiet de reis alweer redelijk op toch? wanneer ga je naar nederland terug? en wanneer begint de rest te reizen?
    hier ook top, zie site voor volledige verhaal!
    god bless you!

• 18 December 2008 - 09:14

Adri,:

Elk probleem blijft een uitdaging. zo ook het opknappen van een schooltje in erbamlijke staat en omstandigheden.
    Ik begrijp dat het werk er nu even op zit. en dat jullie kerst en nieuwjaar gaan vieren.
    Geniet van je rust op een wat confortabeler oord.

vrolijke kerst en een gelukkig 2009

• 21 December 2008 - 21:17

Hannah:

heey kyr en de rest

Wat super tof zeg, ik ben zelf ook een beetke aan het rond kijken om vrijwillerswerk te gaan.
    Ik hoorde van mn moeder dat je het niet gemakkelijk hebt daar.
    Ik hoop dat je het daar toch wel naar je zin hebt, en ik vind het super dat je het toch vol houd( ondanks het vele geld wat je er in hebt gestoken)
    Als je terug bent moeten we maar weer snel poffertjes eten, en dan moet je wel alles vertellen hoor.
    Heel veel sterkte met het goede werk wat jij en de andere doen

En tot snel
    liefs hannah