ole MOLE! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van krekinghana - WaarBenJij.nu ole MOLE! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van krekinghana - WaarBenJij.nu

ole MOLE!

Door: Kyra en Keechy

01 December 2008 | Ghana, Kumasi

Even een berichtje van ons weekend in Mole: Vrijdagochtend vroeg gingen we op pad, eerst waren we van plan de eerste nacht in Tamale te slapen, dat is na 6 uur in de bus, maar een man in de bus vertelde ons dat het heel leuk was om ook nog naar Paga, de krokodillenmeer te gaan, aan de andere kant van Tamale. Dus veranderde ons plan: Vrijdag gelijk door naar Mole, met hulp van Rabbi (de sytocoordinator in Tamale), die snel nog even een busticket voor ons regelde van Tamale naar Mole, hoewel de bus eigenlijk vol zat :P. In Molepark aangekomen was er wel nog plek in het hotel (we hadden namelijk gereserveerd voor zaterdag en zondag, en dan met Mieke en Matilde, maar Mieke was ziek...:( dus ze gingen niet mee) maar het was wel een driepersoonskamer en 35 cedi (iets meer dan 20 euro) dus dat was wel een beetje jammer... Maargoed, zaterdagochtend werden we gewekt door een troep apen die over ons dak renden :P omdat het toch bijna tijd was om op te staan voor de ochtendsafari, gingen we maar gelijk helemaal opstaan. Voor de deur stonden wat pumba's (zwijnen), en vanuit het uitzichtblok spotten we al wat herten en apen met verrekijker. Daarna hebben we een leuke safaritocht gemaakt van ongeveer 2 uur. We hebben apen, VEEL herten, bushbok, vogels en nog wat zwijnen gezien. We hebben helaas geen olifant gezien :( wel een vers spoor, dus er was er wel 1 in de buurt. Op de terugweg had de gids ons een beetje in de problemen gewerkt, omdat er teveel water was moesten we eerst dwars door een riviertje lopen en vervolgens baanden we ons een weg door de modder terug naar het hotel. Daar hebben we lekker ontbeten en gezwommen:). Na de lunch gingen we met de taxi naar een dorpje in de buurt, Larabanga, om daar een slaapplek te regelen voor de tweede nacht, anders zou het wel een beetje duur worden, en we konden daar op het dak slapen onder de sterren, dus dat leek ons ook heel leuk! Daar huurden we 2 fietsen, en fietsten we naar mole terug voor de avondsafari. Deze was minder leuk omdat er minder dieren te zien waren, en de dieren die we zagen hadden we al gezien, maar desalnietemin wel een leuke wandeling! Weer geen olifanten gezien dus, de eigenlijke reden waarom we de avondsafari ook gingen doen ;). Toen we uitgeput terugkwamen bij het mole hotel was het al donker, en moesten we nog ongeveer een half uur terugfietsen! dat was niet zo heel geslaagd en ook wel een beetje eng. Het slapen in Larabanga was wel heel erg leuk! er waren heel veel sterren te zien en er was een schattig jongetje die maar tussen ons in ging slapen :). De volgende dag weer vroeg (4 uur) de bus naar bolgatanga (via Tamale), en vanuit daar met de taxi naar Paga. Daar zijn we in korte tijd nog op de foto met een krokodil gegaan (!) en naar de grens met Burkino Faso gelopen, en toen weer terug met diezelfde taxi naar bolgatanga. Vanuit gingen eerst nog Mieke en Matilde bezoeken in Wulugu, ongeveer tussen Bolgatanga en Tamale in. De terugweg naar Tamale vanuit Wulugu was niet zo heel geslaagd, omdat het een beetje te laat was. De trotro chauffeur ging iedere keer stoppen omdat hij meer mensen in de trotro wilde (en we zaten al zowat bij elkaar op schoot :S). Uiteindelijk gingen mensen op de achterbank ruzie met hem maken omdat ze het belachelijk vonden. Wij werden er echt gek van omdat we doodop waren en honger hadden, maar mensen in Ghana maken vrij ruzie, of in ieder geval dat ze naar elkaar schreeuwen! Uiteindelijk sliepen we in Tamale in een fijn hotel, totdat we de volgende ochtend WEER vroeg op moesten om de bus terug naar kumasi te halen...

Al met al was het een geslaagd maar weer heel druk weekend geweest! en vanavond gaan we vroeg naar bed :)

• 01 December 2008 - 16:18

Bootsy:

keechy? zit je nu op de computer? kom dan op msn!

• 01 December 2008 - 16:39

Madelon:

Ik krijg de indruk van de foto´s dat jullie waanzinnig veel hebben meegemaakt. Ik ben heel erg benieuwd naar het bericht dat er bij hoort. Het ziet er allemaal behoorlijk indrukwekkend uit. Is die militair erbij om jullie te beschermen tegen dieren of tegen mensen, zoals misschien stropers?

• 01 December 2008 - 19:21

Yesno:

Zo hé, dit klinkt weer gaaf zeg! Hoe was het slapen onder de sterren?
    En werken jullie eigenlijk nog wel een beetje?
    Welteruste voor nu!
    x

• 01 December 2008 - 19:26

Martijn:

Gaaf man! Al die wilde beesten,survivallen en onder de sterren slapen!
    Jammer van de olifanten, maar jullie hebben nog veel tijd daar toch?Mssn komen er nog meer mogelijkheden.
    Wij hadden vandaag in Amsterdam een groene papegaai op ons balkon! Bepaald geen krokodil, maar toch wel een beetje exotisch!
    Veel plezier nog

• 01 December 2008 - 20:20

Wieke:

Als je terug bent ga je gewoon nog even naar Blijdorp voor de olifanten. Het ziet er heel spannend en gezellig uit. Mooie avondfoto. Veel plezier nog verder en bedankt voor het mooie verhaal

• 01 December 2008 - 21:53

Melody:

klinkt weer leuk allemaal! Achjoh, als jullie terug zijn slaap je gewoon wat bij haha. De foto's zijn echt leuk! & een krokodil zie je ook niet elke dag dus schijt aan de olifant....!

• 02 December 2008 - 20:12

Edith:

Dag Roy, Elske, Keechy en Kira,
    Terwijl wij hier elke ochtend hopen dat het weer niet te koud en smerig is, terwijl in Den Haag de feestverlichting voor kerstmis de mensen weer de winkels in lokt en terwijl sommige mensen toch nog op het terras bij de Zwarte Ruiter een biertje drinken lopen jullie lekker in Ghana in de zon olifanten te zoeken en slapen jullie onder de blote sterrenhemel! Wat een hoop belevenissen in korte tijd. Het klinkt helemaal goed. Leuk om zoveel mee te maken. Ben benieuwd of het nog wat wordt op die school met de meiden en Roy, iets moet je toch bouwen!
    Wens jullie heel veel plezier en let de 7e op want dan zijn er verkiezingen.
    Lieve groet
    Edith

• 03 December 2008 - 09:01

Fay:

Super gaaf die foto's! Klinkt echt vet wat jullie allemaal gedaan hebben!

• 03 December 2008 - 13:23

Corrie:

Ik dacht dat jullie daar aan het werk gingen???haha geniet ervan! Klinkt allemaal onwijs leuk, wat een belevenis!groetjes uit een koud, nat en donker Den Haag!

• 04 December 2008 - 00:56

dude! klinkt super vet man! ik heb hier me eerste tramping gedaan, 4 dagen door oerbos, woestijn, sneeuw, vulcanische modder en nog 10 andere soorten landschap
    (en ja, het is hier ook lekker warm:p laat ze maar verpieteren in dat koude nederland:p)
    Groeten vanuit een zeer, zeer mooi, en zeer warm nieuw zeeland!

• 15 December 2008 - 23:13

Henk Jan:

Hee!

Ik ga in januari ook voor drie maanden naar Ghana voor vrijwilligerswerk! Hoe hebben jullie die safari geregeld?:P En tot hoe lang blijven jullie nog? En met welke organisatie zijn jullie? Ook projects abroad? Groet!