LESSESOEM!! - Reisverslag uit Accra, Ghana van krekinghana - WaarBenJij.nu LESSESOEM!! - Reisverslag uit Accra, Ghana van krekinghana - WaarBenJij.nu

LESSESOEM!!

Door: krek

13 November 2008 | Ghana, Accra

Dag lieve vrinden!
Vandaag is alweer onze laatste dag in Accra, daarom bij deze nog even een weekverslag van afgelopen week.

Deze week hadden we drum and dance week. We zaten bij een gastgezin in Accra. Elke ochtend namen we een tro-tro die riep “dankwa dankwa dankwa” naar SYTO. Daar begonnen we met de heerlijke Twi lessen. Die waren altijd lachen geblazen (is dat een nederlands zin?). Onze leraar deed namenlijk niet veel meer dan het boekje hardop voorlezen (inclusief de fouten die in het boekje stonden). Er stonden ook erg nuttige zinnetjes in het boekje. Om ons dan uit te leggen wanneer we deze moesten gebruiken zei hij: Lessesoem (waarmee hij “Let’s assume” bedoelde) that there is a mouse under your bed, and you want to tell your hostmother there is a mouse under your bed........En dan wisten we hoe we in Twi konden zeggen dat er een muis onder ons bed zat. Of: Lessesoem you’re sick but you do want to eat..... Ooojaaa ik denk echt dat we dat vaak gaan zeggen! Behalve het boekje voorlezen zei hij ook steeds: Aks questions (iedereen zegt hier aks ipv ask, heel vreemd...) Toen we na 2.5 les al klaar waren met het boekje gingen we hem Nederlandse les geven. We leerden hem te zeggen “hoe gaat het?” Nou toen hij “gaat” probeerde uit te spreken, zei hij eerst: “hoe haat het?” en toen wij zeiden neem met een gggg kwam er een soort oergeluid uit waardoor het net leek of hij dood ging. Daarom hebben we hem maar “ Alles goed?” geleerd, dat kwam er wat beter uit, al werd dat ook eerder “alles hoed?”
Dat was eigenlijk hoe we elke dag begonnen.
Vervolgens gingen we verder met de drumming and dancing. Dat wil zeggen, de eerste twee dagen was het drumming and dancing, de laatste twee alleen drumming (voor het dansen hadden we duidelijk geen talent). We hebben ongeveer 8 verschillende ritmes geleerd.
De middagen bestonden voor het grootste deel uit lunchen, eer we dan weer thuis waren was het alweer te laat om iets te doen (goed excuus) Dus childen we elke middag gewoon een beetje. Behalve gister! Gister gingen we met onze hostmamma echt hollandse kruidnoten maken! Ja dat was super leuk, en aangezien onze hostmamma nogal van snoepen houdt, werden de kruidnoten een groot succes. We moesten het recept opschrijven zodat ze ook kruidnoten kon maken voor andere gelegenheden. Yeah we hebben de kruidnoten geintroduceerd in Ghana!
Morgen gaan we vroeg op weg naar Kumasi, naar ons volgende gastgezin en ons project ( 6 uur ’s morgens worden we opghaald) Is kijken waar we dan terecht komen! Nu gaat Kyra nog even kleren kopen ( de tas is er nog steeds niet) en gaan we nog even Ghanees wassen. We zullen Mamma Mina en haar eten missen!
Tot over een paar dagen vanuit Kumasi!
Dikke negerzoenen,
KREK

• 13 November 2008 - 13:34

Sofietje:

wauw, klinkt goed!
    Ik denk dat jullie als dansers te onweerstaanbaar waren...
    Ik ben blij dat als ik naar Ghana kom dat er dan gewoon pepernoten zijn.
    Ik zou wel kennis willen maken met die fantastische leraar met gevoel voor drama!
    Ik ben blij dat jullie eindelijk aan het werk gaan, al dat gechill van jullie, werkelijk belachelijk!
    Veel liefs,
    jullie eigen witte afrikaantje in Nederland

PS in mijn boek stond zowaar vandaag dat Twi een toontaal is dus dat je hele rare dingen zegt als je een verkeerde toonhoogte beweging maakt... muhahaha, dat is grappug

• 13 November 2008 - 13:53

Bootzilla:

hoi

• 13 November 2008 - 14:50

Martijn & Yesno:

woehoe! We hebben eindelijk weer internet dus kunnen we jullie stukjes mooi weer volgen! Klinkt echt supergoed daaro met zo'n gezellige hostmama!
    xx

• 13 November 2008 - 15:34

Melody:

shibby

• 13 November 2008 - 17:40

Roelf:

LESJEDOEN of was het NEGERZOEN, leuk weer zo'n bericht, fantastisch de introductie van de kruidnoot. Veel suc6 met de andere hollandse gerechten en hapjes te introduceren in ruil voor Ghanees food, tilnxt

• 13 November 2008 - 21:06

Sjoerd:

haha is zat te beleve zo te horen; en nou maar werken!

• 14 November 2008 - 08:15

Allan:

Lekker dooreten dames en heer.. genieten!
    En Kyra: shopse, ik geef je nog eens een bikini... hahaha

• 14 November 2008 - 16:28

Madelon:

Hey, zijn jullie goed aangekomen? Het was weer een heel leuk bericht om te lezen.
    Morgen komt Sinterklaas aan.... Hebben jullie ook het Sinterklaasverhaal verteld? Toch een beetje gek in donker Afrika!

• 14 November 2008 - 18:33

Myriam:

Hoi hoi,

Leuk te horen over de kruidnoten! Ik zit hier thuis ook weer lekker voor de kachel met wat thee en kruidnoten. Wat gaat een week toch snel, jullie drum/dans week zit er al weer op! Nu kunnen jullie je TWI kennis gaan testen in Kumasi.

Groetjes Myriam

• 14 November 2008 - 19:25

Dionne:

heee jongens, klinkt goed, krijg ook wel zin om op reis te gaan door die verhaaltjes van jullie!
    khad gister gedroomd dak bij jullie op bezoek ging, in mn eentje int vliegtuig, spannend hahaha
    veeel plezier allemaal!!
    xxxxxxxxx

• 14 November 2008 - 22:59

Henk Ute Thijs &Ivo:

Hoi Roy,
    goed te horen dat jullie het zo naar't zin hebben ,volgen jullie regelmatig.. hou je goed ..groetjes van ons allemaal

• 19 November 2008 - 18:32

Lana:

Hee!

Wat super leuk jullie verhalen! Ik blijf ze lezen! Veel plezier en veel liefs Lana

• 20 November 2008 - 07:06

Thomas:

Hey, Keechy gefeliciteerd met je verjaardag! Het klinkt allemaal goed wat jullie schrijven! Erg leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Nog veel plezier vandaag en nog veel succes met alles toegewenst!

• 20 November 2008 - 07:21

Yesno:

KEECHY! Lief zusje van me! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Ik hoop dat je een leuke dag hebt daar. Wel vreemd dat je hier nu niet bent, hoor.
    Auguri!
    xxx

• 20 November 2008 - 10:47

Melody:

gefeliciteerd, gefeliciteerd, gefeliciteeheerd, gefeliciteerd!